Słuchowisko2
„Daisy” autorstwa i w reżyserii Aliny Moś – Kerger to historia oparta na fragmentach autentycznych dzienników księżnej Daisy Hochberg von Pless oraz internetowych zapisków współczesnych blogerek modowych. Akcja słuchowiska toczy się w dwóch planach czasowych: na początku XX wieku oraz współcześnie. Prowadzona symultanicznie opowieść, której narratorkami są wspomniana księżna Daisy oraz blogerka o nicku Daisy, daje dowód na to, że mimo upływu lat – a nawet wieków! – kobiety myślą, martwią się i emocjonują dokładnie tym samym.
Zmienia się epoka, konwenanse, otaczający świat i postrzeganie go, ale historia księżnej Daisy odbija się delikatną łuną w każdej kobiecie. A może to zjawisko na dużo szerszą skalę? Może wszyscy jesteśmy kolejnymi inkarnacjami istniejących kiedyś bytów? Realizacja akustyczna: Maciej Kubera
TWÓRCY:
Scenariusz i reżyseria: Alina Moś-Kerger
Muzyka: Dominik Strycharski
OBSADA:
Anna Cieślak, Wiktoria Gorodeckaja, Natalia Samojlik, Marek Walczak, Mateusz Michnikowski
Premiera: 1 grudnia 2019 r.
O reżyserce:
Alina Moś-Kerger – reżyserka i dramatopisarka, absolwentka Wydziału Radia i Telewizji na Uniwersytecie Śląskim i Studium Stosunków Międzykulturowych na Uniwersytecie Warszawskim. Nagrodzona nagrodą za reżyserię „Ferdydurke” z Teatru Powszechnego w Radomiu na 44. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych Klasyka Żywa oraz statuetką Talantona podczas gali Splendory 2019 w Teatrze Polskiego Radia za debiut dramatopisarski.
Jest stypendystką Programu Stypendialnego MKiDN „Młoda Polska” (2015), laureatką Nagrody Marszałka Województwa Śląskiego dla Młodych Twórców (2019), finalistką 20. Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Sztuki Współczesnej (spektakl „Ony” M. Guśniowskiej z Teatru im. Osterwy w Gorzowie Wlkp.), finalistką IV edycji Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” („Ferdydurke” W. Gombrowicza z Teatru Powszechnego w Radomiu), zwyciężczynią Konkursu dla młodych reżyserów Czytelnia Kontrrewolucyjna organizowanego przez Teatr im. Modrzejewskiej w Legnicy, laureatką Nagrody Jury Społecznego IX konkursu dramaturgicznego Metafory Rzeczywistości.
Zdobyła II miejsce w konkursie na scenariusz słuchowiska pod nazwą „Znajdź historie/ę” zorganizowanego przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS i Polskie Radio, a następnie wyreżyserowała owo słuchowisko („Daisy”) w Teatrze Polskiego Radia.
Wyreżyserowane przez nią dramatyzowane czytanie sztuki „Siostry” Rafała Wojasińskiego podczas festiwalu R@port w Gdyni (2019) docenił m.in. przewodniczący jury konkursu o Gdyńską Nagrodę Dramaturgiczną, Jerzy Stuhr, który podkreślał, że to właśnie interpretacja Aliny zapewniła autorowi sztuki ww nagrodę.
Na przestrzeni ostatnich kilku lat Alina Moś-Kerger wyreżyserowała przedstawienia współczesne i klasyczne w teatrach m.in. w Legnicy, Koszalinie, Gdyni, Gorzowie Wlkp. czy Radomiu. Jej spektakle pokazywano i nagradzano na licznych festiwalach: m.in. na 39. Warszawskich Spotkaniach Teatralnych, Festiwalu Sztuki Reżyserskiej Interpretacje w Katowicach, OFTJA we Wrocławiu, Festiwalu Nówka Sztuka w Warszawie, Konfrontacjach Młodych m-Teatr w Koszalinie, R@port w Gdyni, Ogólnopolskim Przeglądzie Monodramu Współczesnego w Warszawie, Festiwalu Dramaturgii Współczesnej Rzeczywistość Przedstawiona w Zabrzu, na Wałbrzyskich Fanaberiach Teatralnych, a spektakl „Stopklatka” z gorzowskiego teatru także na 23. Przystanku Woodstock.
Jednocześnie Alina Moś-Kerger realizuje własne inicjatywy artystyczne na Górnym Śląsku, w których sięga do kulturowej historii regionu i łączy tradycję z nowoczesnością, jak w wyreżyserowanych przez siebie monodramach własnego autorstwa „Karin Stanek” (wyst. Agnieszka Wajs) czy „Rajcula warzy” i „Rajcula warzy na wilijo” (wyst. Joanna Gorzała), które również zostały docenione na branżowych festiwalach. Od kilku lat współpracuje ze Studiem Musicalowym STEP Tomasza Micha, rokrocznie tworząc autorski scenariusz widowiska musicalowego (m.in. bijące rekordy popularności „Jak nie my, to kto?”, „Rollercoaster”, „Ja się boję sama spać” czy „Hotel Czarna Magnolia”).