Wykład profesora Zbigniewa Kadłubka (Uniwersytet Śląski); „Polis ateńskie jako miejsce interpretacji teatralnych”.
Zbigniew Kadłubek o swoim wykładzie:
W zorganizowanie „festiwalu” interpretacyjnego w Atenach, zwanego Wielkimi Dionizjami, zaangażowani byli prawie wszyscy obywatele polis. Wszyscy bowiem mieszkańcy polis zastanawiali się, dlaczego Artemida gniewa się na ród Atrydów. W istocie jednak rozmyślali nad tym, dlaczego w ogóle bogowie są złośliwi, dlaczego tak samo zmienni jak ludzie. Teatr Dionizosa, jako punkt negocjacyjny, rozmontowywał na scenie plemienność i rodzinność ateńską, promował inną wspólnotę, tę polityczna, tę związaną z relacjami w polis. Wspólnota polis jest większa i ważniejsza niż rodzina. Obywatelskość – jako szczyty kompromisu – jest czymś bardziej znaczącym niż więzy krwi, interpretacje mitów przewyższają biologię, genealogię i dziedziczenie. Nie byłoby demokracji bez teatru. A wolności interpretacyjnej, potrzebnej do demokratycznych ustaleń, nie byłoby bez pluralizmu mającego korzenie w politeizmie. Ucząc się na pamięć członkowie chóru z jakiejś tragedii Eurypidesa czy Sofoklesa, uczyli się komunikacji politycznej, ćwiczyli się w niej. Chór uczył rozumieć i porozumiewać się ze sobą. Tańczący chór to szkoła bycia razem.
Wtorek, 13 listopada 2018 roku, Wydział Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego, Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, ul. św. Pawła 3, godz. 13.20