13/10/2022
Zapraszamy do zapoznania się z informacjami na temat realizacji, które znalazły się w konkursie na najlepszą reżyserię słuchowiska teatralnego. Wszystkie pięć tytułów zrealizowanych zostało w ramach Teatru Polskiego Radia w „Dwójce” – Programie Drugim Polskiego Radia
1.”Wycinanka z Szymborskiej”
Scenariusz: Aleksandra Głogowska
Reżyseria: Aleksandra Głogowska
Realizacja dźwięku: Agnieszka Szczepańczyk
Opracowanie muzyczne: Aleksandra Głogowska
Data premiery antenowej: 03.02.2022
Czas trwania: 43’32”
Obsada:
Irena Jun, Dorota Landowska, Katarzyna Dąbrowska i Zuzanna Saporznikow
1 lutego minęła 10 rocznica śmierci jednej z najbardziej znanych polskich poetek, eseistek, a także pierwszej polskiej kobiety noblistki w dziedzinie literatury. Mistrzyni prostego słowa i detalu. Julian Przyboś nazywał Szymborską krótkowidzem, który dobrze widzi rzeczy małe i tylko z bliska. Ona sama była dla swojej twórczości bardzo krytyczna; „Piszę nocą, a we dnie mam paskudny zwyczaj czytania tego, co napisałam, i stwierdzam, że nie wszystko wytrzymuje próbę jednego bodaj obrotu kuli ziemskiej. Wiersz napisany wiosną niekoniecznie wytrzymuje próbę jesieni” – mówiła w jednym z wywiadów.
Zapraszamy państwa do świata mistrzyni poetyckiej ironii i kameralnej formy, do świata pełnego mądrości, refleksji o egzystencji człowieka i słownej wirtuozerii.
W słuchowisku wykorzystano również wiersze w interpretacji samej noblistki.
2.Andrzej Strzelecki „Parawan”
Reżyseria: Rafał Zawierucha
Realizacja dźwięku: Agnieszka Szczepańczyk
Muzyka: Marek Stefankiewicz, Piotr Rubik
Realizacja nagrań muzycznych: Hubert Stefankiewicz
Data premiery antenowej: 06.02.2022
Czas trwania: 42’20”
Obsada:
Aleksandar Milićević, Joanna Halinowska, Dominika Kachlik, Hubert Paszkiewicz, Mateusz Kmiecik, Piotr Kruszewski, Jakub Hojda, Ewelina Bator
Wykonanie piosenek:
Kamil Studnicki, Jakub Hojda, Dominika Kachlik, Ewelina Bator
„Parawan” Andrzeja Strzeleckiego jest muzyczną sztuką o kłopotach i trudnościach jakie napotyka inteligent w procesie przystosowania się do norm i reguł nowego ustroju, który właśnie zapukał do drzwi jego mieszkania. Pojawienie się niespodziewanych gości uzmysławia bohaterowi, że istnieją zmiany, których nie oczekiwał i nie są mu one na rękę. Choć jedynym celem, w jakim przyszli goście jest uczynienie lepszym życie bohatera, to okazuje się, że nie jest on w ogóle przygotowany na taki prezent. W ślad za zewnętrznymi zmianami nie nadążają bowiem wewnętrzne przemiany inteligenta, który z przystosowaniem się do życia w nowych warunkach ma poważne kłopoty. Nie mają ich za to ani jego koledzy, ani jego matka, ani znajomi i nieznajomi, dla których wejście w nowy ustrój wymaga tylko nieznacznych zabiegów przystosowawczych i odrobiny zaradności, a niekiedy cwaniactwa. Ta łatwość innych – dodatkowo pogłębia stres bohatera, stając się źródłem komicznych i tragikomicznych sytuacji.
Sztuka jest próbą autoironicznego spojrzenia na początek polskich przemian ustrojowych. Napisana jest wierszem, co – biorąc pod uwagę jej temat – stanowi swoisty „filtr”, chroniący wartki dialog przed niebezpieczeństwem łatwych uproszczeń.
3.Władysław Broniewski „Czarny Poemat”
Adaptacja: Anna Szamotuła
Reżyseria: Anna Szamotuła
Realizacja dźwięku: Andrzej Brzoska
Muzyka: Piotr Skotnicki
Data premiery antenowej: 10.02.2022
Czas trwania: 40”
Obsada:
Katarzyna Dąbrowska, Mariusz Bonaszewski, Zbigniew Suszyński, Krzysztof Szczepaniak, – Michał Klawiter, Karol Kunysz oraz Anna Szamotuła, Piotr Skotnicki
Muzykę Piotra Skotnickiego wykonali:
Artur Włodkowski – saksofon tenorowy
Piotr Skotnicki – instrumenty klawiszowe i programowanie
Piosenki wykonał Krzysztof Szczepaniak
W 60. rocznicę śmierci Władysława Broniewskiego Teatr Polskiego Radia zaprezentuje słuchowisko oparte na twórczości poety. Znajdziemy w nim nie tylko znakomitą poezję, ale także wczesne próby prozatorskie Broniewskiego. Szkice te powstały 100 lat temu, po powrocie z wojny polsko-bolszewickiej, po której Broniewski podjął w Warszawie studia filozoficzne. Poeta całe życie chciał także napisać powieść i spełnić się jako prozaik. Jednak nigdy tego marzenia nie zrealizował. W jego twórczości, choć nie autobiograficznej sensu stricto, odnajdujemy pewne tropy.
Prześladowały go zbyt bolesne wspomnienia wojny, które utrudniały kontakt z rzeczywistością i własnym „ja”. Choć bohater słuchowiska nigdy nie został poważnie ranny na froncie, doświadczał śmierci, oddając jej współtowarzyszy, a także zadając ją wrogom. Co dzieje się z wnętrzem człowieka, jego duszą, gdy odbiera życie innemu człowiekowi, nawet jeśli jest to działanie uzasadnione wojną? Jaki ślad pozostawia przekraczanie granic człowieczeństwa, choćby i usankcjonowane moralnie?
4.Neda Neżdana „Samobójstwo samotności”
Tłumaczenie: Irina Lappo
Adaptacja: Jan Hussakowski
Reżyseria: Jan Hussakowski
Realizacja dźwięku: Paweł Szaliński
Opr. muz. Renata Baszun
Data premiery antenowej: 01.05.2022
Czas trwania: 39’37”
Obsada:
Anna Grycewicz, Oskar Hamerski, Jakub Kordas, Karolina Bacia
Pełnia księżyca i jakiś dach. Na nim dwa koty i dwoje ludzi. Koty chciałyby w spokoju móc wypić śmietankę, patrząc w niebo. Niestety ludzki los jest o wiele bardziej skomplikowany. Nasi bohaterowie skutecznie zakłócają kotom spokojny wieczór. Ona szuka idealnego miejsca, żeby pożegnać się z życiem. On próbuje ją od tego pomysłu odwieść. Skąd się jednak wziął sam, w nocy na dachu? Tragikomedia Nedy Neżdany to opowieść o samotnych ludziach, którzy zostali przez los postawieni na skraju dachu. Czy ktoś skoczy? A jeśli tak, to czy uda mu się wylądować na cztery łapy?
5.Sławomir Mrożek „Kontrakt”
Adaptacja: Przemysław Wyszyński
Reżyseria: Przemysław Wyszyński
Realizacja dźwięku: Andrzej Brzoska
Opr. muz. Przemysław Wyszyński
Data premiery antenowej: 12.06.2022
Czas trwania: 38’
Obsada:
Szymon Kuśmider, Paweł Krucz
Kontrakt Sławomira Mrożka to opowieść o ludziach o skrajnie różnych mentalnościach, doświadczeniach i aspiracjach, pochodzących z dwóch krańców Europy. Magnus jako bogaty rezydent szwajcarskiego hotelu uważa się za strażnika europejskiej tradycji oraz idei arystokracji, która w jego mniemaniu ma posiadać naturalną przewagę intelektualną i materialną nad pozostałymi mieszkańcami kontynentu. Młody pracownik hotelu Moris pochodzący z kraju „leżącego na Wschód od Zachodu i na Zachód od Wschodu” jest świadomy mechanizmów jakimi rządzi się współczesny mu świat oraz dostrzega ewolucję społeczeństwa i jego mentalności, które nieuchronnie muszą zachodzić w procesach historycznych. Magnus, któremu kończą się możliwości finansowania dalszego pobytu w hotelu i zawiera z Morisem umowę, której stawką jest jego własne życie. Moris stara się wykorzystać słabość Magnusa i jego sposobu myślenia odnosząc się do stereotypów historycznych, wyobrażeń i schematów ideowych poprzednich epok. Konfrontacja zmusza obu bohaterów to weryfikacji swoich poglądów przynosząc nieoczekiwane rezultaty.
Kategoria:
Aktualności