Strona główna / Interpretacje / Aktualności / Granice sztuki. O monodramie pozakonkursowym „On”
Granice sztuki. O monodramie pozakonkursowym „On”
17/11/2018

„On” to zrealizowany na podstawie Witkacowskich „Onych” monodram, którego twórcy podjęli próbę zredefiniowania pojęć fundamentalnych dla świata sztuki konceptualnej.

Efektem poszukiwań jest spójna kreacja „postartysty” – kolekcjonera konceptualisty, utożsamiającego artyzm z aktami skrajnego poświęcenia dla idei sensu largo. Niemal niezmieniony tekst oryginału w zderzeniu z bezlitosnymi realiami współczesnego świata na nowo wytrąca ze strefy komfortu, zmuszając do refleksji nad granicami artystycznego wyrazu.

Radosław B. Maciąg jest studentem Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. W 2015 roku (po II semestrze studiów) jego inscenizacja „Końcówki” Samuela Becketta została zakwalifikowana do piątej edycji Forum Młodej Reżyserii. W 2017 roku jego spektakl performatywny „Tytus – Najokrutniejsza tragikomedia”, zrealizowany na podstawie biografii i dzieł Williama Szekspira, został zaprezentowany na międzynarodowym Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku, wywołując falę dyskusji na temat granic artystycznego wyrazu.

W tym samym roku Radosław B. Maciąg po raz kolejny zakwalifikował się do konkursu FMR, tym razem za sprawą monodramu opartego na Witkacowskich „Onych”, badającego moralnie niejednoznaczną sztukę konceptualną, gdzie zajął ex aequo II miejsce, otrzymując nagrodę Stowarzyszenia Autorów Zaiks. Jest założycielem i prezesem fundacji „Post Artem”, wspierającej i promującej sztukę niezależną, a także liderem grupy artystycznej o tej samej nazwie. W obrębie jego zainteresowań leżą głównie tematy z pogranicza psychologii, technologii, filozofii, nauk ścisłych i religii.

W swoich pracach skupia się głównie na zgłębianiu tabuizowanych stron ludzkiej natury oraz konsekwencjach, jakie niesie za sobą rozwój cywilizacyjny. Chętnie posługuje się ironią, dystansem i balansującym na granicy dobrego smaku poczuciem humoru.

Tekst pochodzi z „Gazety na interpretacje” nr 5

Sobota, 17 listopada 2018 roku, 
Teatr Śląski im. St. Wyspiańskiego, Scena Kameralna, ul. Warszawska 2, godz. 19

Kategoria: Aktualności

Zobacz również: