Ogłaszamy program konkursu głównego i wydarzenia towarzyszące.
Po przerwie w ubiegłym roku do Katowic – w odświeżonej formule i w cyklu biennale – wraca jeden z najważniejszych festiwali poświęconych sztuce reżyserii, czyli Ogólnopolski Festiwal Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje”. Jego dziewiętnasta edycja odbędzie się między 12 a 18 listopada 2018 roku w Katowicach.
Dyrektorem artystycznym festiwalu, który od tego roku realizowany jest na nowych zasadach, jest Ingmar Villqist, dramatopisarz, reżyser i kurator wystaw. Do najważniejszych zmian zaproponowanych przez nowego dyrektora należy powrót do formuły „Interpretacji” jako konkursu dla młodych reżyserów i promocji nowych, wschodzących postaci polskiej reżyserii teatralnej. Dlatego komisja zaprosiła do walki o Laur Konrada spektakle reżyserów, którzy debiutowali nie później niż 10 lat temu.
W programie festiwalu ponadto znalazło się wiele wydarzeń towarzyszących poświęconych sztuce reżyserii – nie tylko teatralnej, ale także filmowej oraz dodatkowy konkurs dla reżyserów spektakli telewizyjnych i słuchowisk radiowych. Zniesiono hasło-klucz, który był stosowany podczas ostatnich trzech edycji festiwalu.
W tym roku w konkursie głównym, czyli o Laur Konrada ubiegać się będzie pięć spektakli młodych reżyserów. Będą to następujące tytuły: „Puppenhaus.Kuracja” w reż. Jędrzeja Piaskowskiego z TR Warszawa; „Zakonnice odchodzą po cichu” w reż. Darii Kopiec z Teatru im. J. Kochanowskiego w Opolu; „Chłopi” w reż. Krzysztofa Garbaczewskiego z Teatru Powszechnego im. Hubnera w Warszawie oraz „Reykjavik‘74” w reż. Katarzyny Kalwat z Teatru Dramatycznego im. W. Horzycy w Toruniu, a także piąty spektakl – „In Dreams Begin Responsibilities” [Zobowiązania rozpoczynają się w snach] w reż. Magdy Szpecht z Teatru im. Słowackiego w Krakowie.
Festiwal będą tradycyjnie otwierać i kończyć spektakle mistrzowskie. Na otwarcie widzowie zobaczą „Wyjeżdżamy” w reż. Krzysztofa Warlikowskiego z Nowego Teatru z Warszawy, a na zakończenie – „Męczennicy” w reż. Grzegorza Jarzyny z TR Warszawa.
Zmianie nie uległ sposób przyznawania Lauru Konrada. Jak do tej pory, grono jurorów, składające się z najwybitniejszych przedstawicieli środowiska teatralnego, przyznawać będzie tzw. mieszki – każdy o wartości 10 tyś zł. Reżyser, który otrzyma ich większość (przynajmniej 3), zdobędzie Laur Konrada festiwalu „Interpretacje”.
W jury, które będzie oceniało spektakle młodych reżyserów teatralnych zasiądą: scenografka Ewa Braun, kuratorka Anda Rottenberg, reżyser Piotr Cieplak, aktor Krzysztof Majchrzak i muzyk Olo Walicki.
Jeden z reżyserów otrzyma również nagrodę publiczności w wysokości 10 tyś zł, którą ufundował Samorząd Województwa Śląskiego.
Konkurs o Laur Konrada to nie jedyny konkurs podczas tegorocznej edycji „Interpretacji”. Specjalne, trzyosobowe jury oceniało będzie także spektakle telewizyjne zrealizowane w cyklu Teatroteka oraz słuchowiska Teatru Polskiego Radia. W konkursach Najlepsza Reżyseria Teatru Telewizji oraz Najlepsza Reżyseria Słuchowiska Radiowego pula nagród wynosi 20 tyś zł, co oznacza że każdy z nagrodzonych reżyserów otrzyma po 10 tyś zł.
Jeśli chodzi o konkursowe spektakle telewizyjne, w Katowicach zobaczymy następujące przedstawienia: „Porwać się na życie” Roberta Urbańskiego w reż. Michała Szcześniaka, „Cicha noc” Amanity Muskarii w reż. Pawła Paszty, „Spalenie Joanny” Magdaleny Miecznickiej w reż. Agaty Baumgart, „Gardenia 47” Elżbiety Chowaniec w reż. Wojciecha Urbańskiego oraz „Słabi” Magdaleny Drab w reż. Arkadiusza Biedrzyckiego. Wszyscy ci reżyserzy są związani z projektem o nazwie Teatroteka, który realizowany jest od kilku lat przez Wytwórnię Filmów Dokumentalnych i Fabularnych przy wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kuratorem tego cyklu jest Wojciech Majcherek.
Spośród konkursowych słuchowisk Teatru Polskiego Radia w programie znalazły się: „Warszawianka” Stanisława Wyspiańskiego w reż. Wawrzyńca Kostrzewskiego, „Małżeństwo z kalendarza” Franciszka Bohomolca w reż. Jarosława Tumidajskiego, „Uprawa roślin południowych metodą Miczurina” Weroniki Murek w reż. Julii Mark, „Gate 0” autorstwa i w reż. Michała Zdunika oraz „Pewnego dnia wszystko to zmieści się w mniejszej torebce” Tamary Antonijević w reż. Małgorzaty Wdowik. Cykl ten nadzoruje Janusz Kukuła, dyrektor Teatru Polskiego Radia.
Bogaty jest również program wydarzeń towarzyszących tegorocznej edycji festiwalu „Interpretacje”. Widzowie zostaną zaproszeni na projekcje filmów, spektakli, słuchowisk, wezmą udział w cyklu spotkań naukowych na temat reżyserii oraz w różnych rozmowach.
W ramach wydarzeń dodatkowych podczas festiwalu wyświetlane będą filmy – dokumentalne i fabularne – zrealizowane przez studentów Wydziału Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach.
Pokazane zostaną następujące dokumenty: „Biało-czerwoni z Chrząstawy” w reż. Krystiana Kamińskiego, „Proch” w reż. Jakuba Radeja, „Casting” w reż. Klaudii Kęskiej, „Sonda o kobietach” w reż. Mateusza Głowackiego, „Pasdar” w reż. Grzegorza Piekarskiego i „Tama” w reż. Natalii Koniarz. Nadzór nad tym cyklem sprawuje Andrzej Fidyk.
Jeśli chodzi o filmy fabularne, widzowie zobaczą takie oto tytuły: „Szczur” w reż. Anny Urbańczyk, „Nic nowego pod słońcem” w reż. Damiana Kocura, „Sweet Home Czyżewo” w reż. Jakuba Radeja, „Szczękościsk” w reż. Kordiana Kądzieli, „Magma” w reż. Pawła Maślony, „Chwila” w reż. Piotra Domalewskiego oraz „Chłopcy z motylkami” w reż. Marcina Filipowicza. Kuratorem tej części jest Michał Rosa.
W programie XIX edycji festiwalu nie zabraknie również słuchowisk prezentowanych w ramach cyklu „Polonia Restituta” z okazji 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. – Od początku lat 90. – a nawet i wcześniej – Teatr Polskiego Radia przygotowywał słuchowiska związane z niezwykle ważną datą naszej najnowszej historii – 11 listopada 1918 roku. Narodowe Święto Niepodległości jest dziś świętem państwowym o znaczeniu wyjątkowym. Prezentujemy zestaw pięciu słuchowisk, których scenariusze w większości oparte są na materiałach dokumentalnych. Słuchowiska przedstawiają najważniejsze postaci i wydarzenia jesieni 1918 roku i lat walki o kształt II Rzeczpospolitej – mówi Janusz Kukuła, który jest jego kuratorem.
Zaprezentowane zostaną następujące słuchowiska w cyklu: „Komendant niezłomny” Andrzeja Sowy i Krzysztofa Szweda w reż. Waldemara Modestowicza, „Listopad” Andrzeja Sowy w reż. Janusza Kukuły, „W drodze do Wersalu” Wojciecha Brodnickiego w reż. Sławomira Pietrzykowskiego, „Argument ostateczny (odc. 1-4)” Krystyny Broll-Jareckiej w reż. Zdzisława Dąbrowskiego oraz „Gałązka rozmarynu” Zygmunta Tempki-Nowakowskiego w reż. Andrzeja Zakrzewskiego.
Widzowie zaproszeni zostaną również do obejrzenia przez Wojciecha Majcherka rejestracji spektakli teatralnych, zrealizowanych przez znakomitych reżyserów, laureatów Lauru Konrada: „Kruma” Hanocha Levina w reż. Krzysztofa Warlikowskiego i „Bzika tropikalnego” na podstawie dramatów Stanisława Ignacego Witkiewicza w reż. Grzegorza Jarzyny. Oba te spektakle zrewolucjonizowały polski teatr współczesny, a reżyserzy ci należą do najwybitniejszych polskich twórców teatralnych.
Ponadto będzie okazja zobaczyć filmy dokumentalne poświęcone patronowi festiwalu – Konradowi Swinarskiemu, a także wziąć udział w spotkaniach: z kuratorami poszczególnych cykli oraz jurorami tegorocznej edycji „Interpretacji”. Tradycyjnie, po pokazach spektakli konkursowych, obywać się będą spotkania reżyserów z publicznością.
Ważnym elementem programu XIX edycji festiwalu będzie cykl wydarzeń naukowych poświęconych zjawisku szeroko rozumianej sztuki reżyserii. Do udziału w tym wydarzeniu zaproszeni zostali: prof. Zbigniew Kadłubek (Uniwersytet Śląski), dr Jakub Papuczys (Uniwersytet Jagielloński), dr hab. Marcin Napiórkowski (Uniwersytet Warszawski), dr Tomasz Plata (Akademia Teatralna im. Aleksandra Zelwerowicza) i prof. Joanna Krakowska (Polska Akademia Nauk). Każde z wystąpień dedykowane będzie różnym wymiarom reżyserii, a na zakończenie konferencji zaplanowana została debata z udziałem kilku pokoleń reżyserek.
Szczegółowy program festiwalu oraz informacje dotyczące cen i sposobu kupowania biletów ogłosimy wkrótce.
Zapraszamy do śledzenia strony internetowej „Interpretacji”, a także profili festiwalu w mediach społecznościowych – na Facebooku, Twitterze, Instagramie i na kalane YouTube.