Strona główna / Interpretacje / Aktualności / „Urodzeni w latach 80.” Felieton
„Urodzeni w latach 80.” Felieton
12/11/2020

Wojciech Majcherek, kurator konkursu spektakli telewizyjnych pisze o tegorocznych tytułach, które znalazły się w konkursie oraz o ich reżyserach. Zapraszamy do ciekawej lektury

***

Urodzeni w latach 80.

Do konkursu spektakli telewizyjnych na tegorocznym Festiwalu Interpretacje, podobnie jak podczas poprzedniej edycji, wybraliśmy produkcje, zrealizowane wramach cyklu Teatroteka. Przypomnę, że jest to projekt zainicjowany przez Wytwórnię Filmów DokumentalnyciFabularnych przy wsparciu Ministerstwa Kultury iDziedzictwa Narodowegoaktóry służy promocji współczesnej polskiej dramaturgii oraz młodej reżyserii. Zasadtworzenia cyklu jest prosta: reżyserzy debiutujący wpracy telewizyjnej biorą na warsztat nowe sztuki teatralne. Trzeba tu oddać szczególny honor zmarłemu przed paroma miesiącami dyrektorowi WFDiF, Włodzimierzowi Niderhausowiponieważ to on był niestrudzonym promotorem całego projektu ibez jego zaangażowania ta niezwykła kolekcja by nie powstała. 

Problemem Teatroteki jest niestety to, że zniewiadomych powodów spośród wyprodukowanych ponad 50 spektakli zaledwie niewielka część miała telewizyjną emisję. Pozostałe na nią czekają ifunkcjonują tylko wobiegu festiwalowym oraz na specjalnych pokazach. 

Aprzedstawienia Teatroteki niewątpliwie zasługują na baczną uwagę, tym bardziej że reżyserzy starają się wnajrozmaitszy sposób realizować oryginalną (czasem awangardową) formułę widowiska telewizyjnego, opartego na tekście dramatycznym. Gdyby ktoś dokładniej przeanalizował cały dorobek serii, to mógłby wysnuć szerszy obraz tego, oczym ijak opowiada współczesna polska dramaturgia, arównież różnych sposobów jej telewizyjnego czytania przez młodych, utalentowanych artystów. Cieszmy się więc, że na Festiwalu Interpretacje możemy poznać kolejnych pięć przedstawień, które dzięki internetowej prezentacji zobaczy szersza widownia. 

Wybraliśmy tytuły, które cechuje różnorodność zarówno telewizyjnej realizacji, jak itreści artystycznego przekazu. Matka Boska Niespodziewana Szymona  Jachimka wreżyserii Macieja Buchwaldzrolami Cezarego Kosińskiego iAgnieszki Podsiadlik to komediodramat, wktórym pod powierzchnią nieco absurdalnego humoru kryje się niebanalna opowieść owdowcu, nawiedzanym przez Matkę Boską. Czy te seanse są tylko wytworami psychiki mężczyzny przeżywającego traumę po stracie żony?  

Spory ładunek dowcipu zawierają Kasie Wojciecha Tremiszewskiego wreżyserii Filipa Gieldona zbłyskotliwą rolą Agnieszki Skrzypczak. Twórcy bawią się konwencjami kina popularnego, by przedstawić historię młodej kobiety sprzeciwiającej się narzuconym rolom „kury domowej”, choć ten bunt rozgrywa się przede wszystkim wjej fantazjach. 

Widok zmojego balkonu Moniki Siary wreżyserii Ewy Małecki to dla odmiany psychologiczne studium rodziny – ojca, matki isiostry – która oczekuje na powrót zwięzienia, skazanego za pedofilię syna ibrata. Nieszczęście, jakie spotkało rodzinę, staje się obiektem zainteresowania, wręcz fascynacji, ze strony otaczającej ją społeczności. Twórcy pytają: dlaczego ludzie odczuwają potrzebę pławienia się wnieszczęściu innych, skąd ta skłonność do przyglądania się katastrofom zbezpiecznej odległości?  

Żona Łysego Waldemara Pasińskiego wreżyserii Tomasza Jeziorskiego zrolami m.in. Aleksandry Koniecznej iSławomira Orzechowskiego to kameralny dramat psychologiczny – studium udręki, jaką niesie codzienne życie małżeństwu dzielącemu przez wiele lat małe mieszkanie ze starą, zniedołężniałą iuciążliwą dla otoczenia sublokatorką.  

Wreszcie Falowiec Moniki Milewskiej wreżyserii Jakuba Pączka wnieco surrealistyczny sposób przywołuje znajdujący się wGdańsku jeden znajdłuższych wświecie budynkówJego projektant (wsztuce postać fikcyjna) odbywa podróż wczasieby poprzez losy mieszkańców falowca odkryć historię ostatnich 40 lat wPolsce.  

Reżyserów tych spektakli łączy fakt, że urodzili się wlatach 80Zdobywali artystyczne wykształcenie wróżnych uczelniach imają już wdorobku doceniane prace teatralne czy filmowe, zarówno wdziedzinie fabuły idokumentu. Miejmy nadzieję, że prezentacja ich telewizyjnych spektakli wkonkursie Festiwalu Interpretacje stanie się dla widowni odkryciem nowych talentów reżyserskich.

Wojciech Majcherek

Tekst pochodzi z katalogu XX INTERPRETACJI

Kategoria: Aktualności

Zobacz również: