"Ojcowie" - reż. Błażej Biegasiewicz
Festiwal Interpretacje to nie tylko trzy cykle konkursowe i pokaz spektaklu mistrzowskiego. To także wiele wydarzeń towarzyszących m.in. spektakle młodych reżyserów czy rozmowy z ludźmi teatru.
W ramach festiwalu zapraszamy na takie wydarzenia towarzyszące, wszystkie będę bezpłatne:
Poniedziałek, 21 listopada, godz. 16
Katowice Miasto Ogrodów, Sala nr 211
Piotr Pacześniak, Aleksandra Samelczak, Przemysław Przestrzelski „Ever given”, reż. Piotr Pacześniak, spektakl studentów Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie nagrodzony na 11. Forum Młodej Reżyserii 2021
23 marca 2021 roku. Godzina 7:40. 400-metrowy kontenerowiec „Ever Given” wskutek silnych wiatrów przewraca się na bok i grzęźnie na mieliźnie paraliżując Kanał Sueski, jeden z najważniejszych szlaków handlowych na świecie. Kontenerowiec pozostaje w Kanale przez 7 dni.
25 marca internet obiega zdjęcie koparki stojącej tuż obok zakopanego na mieliźnie kontenerowca i samotnie próbującej go odkopać. Co mogłaby powiedzieć koparka do kontenerowca, gdyby umiała mówić? Jakimi słowami odpowiedziałby koparce kontenerowiec, gdyby i on umiał mówić?
Wychodząc z konwencji bajek disneyowskich chcemy zastanowić się nad naturą sukcesu, porażki, uległości i sprzeciwu w świecie zglobalizowanego handlu i neoliberalnego systemu. Okazuje się, że wystarczy ponieść spektakularną porażkę jak „Ever Given”, żeby system, który jeszcze niedawno wydawał się nienaruszalny, zaczął chwiać się w posadach. Skoro na każdym kroku oczekuje się od nas zwycięstw, może trzeba zacząć cieszyć się ze spektakularnych porażek? Dlaczego mamy wiecznie poddawać się pływom i nurtom? Może wszyscy powinniśmy chociaż na 7 dni utknąć na mieliźnie i jak kopista Bartleby powiedzieć, że „wolelibyśmy nie”?
tekst: Piotr Pacześniak, Aleksandra Samelczak, Przemysław Przestrzelski
reżyseria, scenografia, opracowanie muzyczne: Piotr Pacześniak
choreografia: Kinga Bobkowska
obsada: Aleksandra Samelczak, Przemysław Przestrzelski
opieka pedagogiczna: Marcin Wierzchowski
Wtorek, 22 listopada, godz. 16
Katowice Miasto Ogrodów, Sala nr 211
Wera Makowskx „Częstotliwość graniczna”, reż. Jakub Zalasa, spektakl studentów Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie nagrodzony na 11. Forum Młodej Reżyserii 2021
W obliczu katastrofy klimatycznej, globalnych pandemii, cyfryzacji wnikającej w strukturę naszych relacji, trudno o pozytywną postawę wobec rzeczywistości. Depresja wydaje się naturalną kondycją człowieka. Częstotliwość graniczna bada możliwość opowieści o depresji w sposób kojący i przynoszący ulgę. Postać bohaterki inspirowana opowiadaniem D. F. Wallace’a „Osoba w depresji” podróżuje w trzy miejsca, zaczynając od gabinetu terapeutycznego.
Przyszłość, przez hotel Teraźniejszość, aż do kawiarni Przeszłość. W osobach, z którymi się spotyka, stara się sprowokować pytanie o to, czym dla każdego z nich jest częstotliwość graniczna, gdzie leży moment przejścia ze stanu pozornego spokoju i cyklu dobowego w nerwicę, skutkującą odrzuceniem kontaktów społecznych. Gdzie znajduje się granica wytrzymałości i czy ostatnie chwile przed końcem świata jesteśmy w stanie spędzić wspólnie?
reżyseria: Jakub Zalasa
dramaturgia: Wera Makowskx
scenografia: Agnieszka Bylina
obsada: Ema – Maria Wójtowicz, Rafał – Szymon Czacki, D.F.W. wannabe – Michał Balicki, Iwona – Kamila Janik, Ziemia – Kinga Bobkowska, Uba Driva – Adam Wietrzyński
Środa, 23 listopada, godz. 16
Teatr Śląski im. St. Wyspiańskiego, Scena w Malarni
„Ojcowie”, reż. Błażej Biegasiewicz, spektakl studentów Akademii Sztuk Teatralnych im. St. Wyspiańskiego w Krakowie nagrodzony na 11. Forum Młodej Reżyserii 2021
Spektakl traktuje o ojcostwie postrzeganym z perspektywy młodych mężczyzn – wciąż bezdzietnych, będących jednak w wieku, w którym o tacierzyństwie można myśleć już bardzo poważnie. Ten status „nieistniejącego, ale możliwego ojca” współdzielą wszyscy aktorzy, a spektakl opiera się na autentycznych doświadczeniach i subiektywnych odczuciach wszystkich twórców. Snucie wizji o sobie samych w roli taty automatycznie wywoływało wspomnienia ojcostwa doświadczanego z perspektywy synów. Ten wątek okazał się fundamentalny. Dopiero rozliczenie się z paradygmatem zastanego ojcostwa i refleksja nad tym, co warto z niego ocalić, co zaczerpnąć, a co zmienić, stworzyło punkt odniesienia do rozważań nad następnym wzorcem. To przejście – od ojca poprzednich pokoleń do ojca przyszłości – wyznacza treść widowiska.
reżyseria: Błażej Biegasiewicz
wykonanie masek: Alicja Kolińska
obsada: Mateusz Grodecki, Maciej Karczewski, Filip Lipiecki, Marcin Piotrowiak
opieka artystyczna i pedagogiczna: Marcin Wierzchowski
Czwartek, 24 listopada, godz. 16
Dom Oświatowy Biblioteki Śląskiej, Aula Zakładu Tańca Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego przy ul. Francuskiej 12
Wydarzenie towarzyszące: „Taniec i zmysły” – trzy jednoaktówki tańca współczesnego:
“Ashes of a Dead Frog”
choreografia: Jacek Łumiński
wykonanie: Angelika Karal, Ewelina Cieśla, Bartłomiej Mieszczak, Sebastian Wiertelak, Łukasz Zgórka
muzyka: Glen Velez
To wznowienie pracy choreograficznej stworzonej w 2006 r. dla Nai Ni Chen Dance Company z Nowego Jorku. Jest znakiem nowej współpracy z tym zespołem i hołdem dla Nai Ni Chen – zmarłej na początku 2020 r. wizjonerskiej artystki tańca współczesnego, założycielki Nai Ni Chen Dance Company.
Jeśli znajdziesz się w punkcie zwrotnym w swoim życiu, odwołaj się do symboliki żaby. Duch żaby pomoże ci dokonać zmian i transformacji, których potrzebujesz w sobie, a także oczyści twoje ciało, umysł i ducha. Zrozumienie ropuch i żab jest kluczem do metamorfozy życia.
Symbolika żaby zawiera głęboką prawdę, transformację i zmianę. Żaba przechodzi przez różne etapy metamorfozy. A jako nasze zwierzę duchowe popycha nas do podobnych przemian. Pomaga nam połączyć się z naszymi emocjami i daje nam motywację do wyrzucenia negatywnej energii z naszego życia, ponieważ to duchowe zwierzę nie może współistnieć w toksycznym środowisku. Symbolika tego stworzenia jest obecne w wielu kulturach i ma również wiele znaczeń.
Jako podróżnik między lądem a wodą, symbolizuje związek tego stworzenia z księżycem i życiem pozagrobowym, wywołując w ten sposób wiele powiązań z czarami, czarodziejami i magicznymi mocami. Od składnika eliksiru miłosnego, przez złą, demoniczną bestię po sympatyczny talizman na szczęście, żaba przybiera różne formy i kształty w różnych kulturach.
Ze względu na ich bliski związek z wodą, ropuchy są symbolem oczyszczenia i odnowy, a jako duch wydają się nam uzdrawiać nasz umysł, ciało i duszę.
***
„Bodily Suites Reclaimed”
choreografia: Jacek Łumiński
wykonanie: Angelika Karal, Łukasz Zgórka, Sebastian Wiertelak
Spektakl powstał w odpowiedzi na pandemiczna izolację.
Wiesz co znaczy iść krok za krokiem
w cieple gwiazd?
Wiesz, że istniejemy?
Zapomniałeś kluczy
do Królestwa
Urodziłeś się już i żyjesz?
Jim Morrison
***
“Tymczasem”
choreografia: Anna Mikuła, Daniel Leżoń
wykonanie: Jadwiga Radkiewicz, Franciszek Radkiewicz, Anna Mikuła/Karolina Januszek, Daniel Leżoń
Spektakl powstał w ramach projektu Przestrzeni Sztuki Katowice w 2020 r. jako wynik spotkania międzypokoleniowego z uczestnikami zajęć “Więcej lat to więcej życia!” i regularnej, warsztatowej pracy.
Rozmowy, wspomnienia i historie stały się pretekstem do poszukiwań ruchowych, wstępem do wspólnego, pełnego empatii i bliskości bycia ze sobą – prywatnie i na scenie.
Czas trwania tryptyku: 65 minut
Piątek, 25 listopada, Godz. 15.30
Katowice Miasto Ogrodów, Strefa Centralna
Spotkanie „Niechciane dziedzictwo? O przemianach w teatrze ostatnich lat”
Uczestnicy: Monika Kwaśniewska-Mikuła (Uniwersytet Jagielloński), Magdalena Rewerenda (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), Stanisław Godlewski (Polska Akademia Nauk)
Prowadzenie: Miłosz Markiewicz
Sobota, 26 listopada, godz. 12
Katowice Miasto Ogrodów, Strefa Centralna
Spotkanie „Co po teatrze? O poszukiwaniu nowych języków sztuki”
Uczestnicy: Wiktor Bagiński, Damian Josef Neć, Jakub Skrzywanek, Jagoda Szelc, Michał Telega
Zapraszamy!