30/09/2022
Między 21 a 27 listopada 2022 roku w Katowicach odbędzie się XXI edycja Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje”. Festiwal dedykowany jest dokonaniom młodych twórców teatralnych, a jego patronem jest wybitny reżyser teatralny Konrad Swinarski. 1 października rozpocznie się sprzedaż biletów na spektakle konkursowe i spektakl mistrzowski prezentowane w ramach wydarzenia.
W ramach tegorocznej edycji festiwalu odbędą się trzy osobne konkursy: spektakli teatralnych, spektakli telewizyjnych oraz słuchowisk radiowych. W programie znajdą się także pokazy towarzyszące, rozmowy z reżyserami i panele dyskusyjne na temat nowego języka teatru z ciekawymi gośćmi. Festiwal zakończy się pokazem spektaklu mistrzowskiego.
Pięć spektakli powalczy o Laur Konrada
W tym roku o najważniejszą nagrodę festiwalu, czyli o Laur Konrada – nazwaną tak na cześć patrona „Interpretacji” – walczyć będą następujący reżyserzy i reżyserka:
– Michał Telega ze spektaklem „Anioły w Ameryce, czyli demony w Polsce” według autorskiego scenariusza z Teatru Barakah w Krakowie (21 listopada, Teatr Korez)
– Wiktor Bagiński ze spektaklem „Serce” według scenariusza Wiktora Bagińskiego i Martyny Wawrzyniak z TR Warszawa (22 listopada, Pałac Młodzieży)
– Jakub Skrzywanek ze spektaklem „Śmierć Jana Pawła II” z dramaturgią Pawła Dobrowolskiego z Teatru Polskiego w Poznaniu (23 listopada, sala koncertowa KMO)
– Jagoda Szelc ze spektaklem „Maszyna” według scenariusza Jagody Szelc, Marty Keil i we współpracy z zespołem aktorskim z Teatru Polskiego w Bydgoszczy (24 listopada, sala widowiskowa MDK Bogucice-Zawodzie, ul. Markiefki 44 w Katowicach-Bogucicach)
– Damian Josef Neć ze spektaklem „Der Szturem. Cwiszyn/Burza. Pomiędzy” według autorskiego scenariusza z Teatru Żydowskiego w Warszawie (25 listopada, sala 211 w KMO, spektakl zostanie pokazany dwukrotnie tego samego dnia).
Spektakle te miały premiery w polskich teatrach w sezonach artystycznych 2020/21 i 2021/22 r.
Pula nagród w konkursie o Laur Konrada wynosić będzie łącznie 55 000 zł. Spektakle oceniać będzie pięciu jurorów. Każdy z nich dysponować będzie 1/5 tej sumy, tj. 11 000 zł, którą przekaże – według własnego uznania – najlepszemu reżyserowi festiwalu. Jurorzy ogłoszą swoje decyzje przed publicznością podczas finału festiwalu.
Reżyser, który otrzyma nagrody od co najmniej trzech jurorów, zostanie laureatem XXI Ogólnopolskiego Festiwalu Sztuki Reżyserskiej „Interpretacje” i otrzyma Laur Konrada. Nagrodę będzie mogła również przyznać publiczność w drodze głosowania.
Najnowszy spektakl Krystiana Lupy na finał
Na finał Interpretacji – w nurcie mistrzowskim – zaplanowano pokaz najnowszego spektaklu Krystiana Lupy „Imagine”. Jego premiera odbyła się w kwietniu tego roku w ramach Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi. Przedstawienie jest koprodukcją Teatru Powszechnego im. Zygmunta Hübnera w Warszawie oraz Teatru Powszechnego w Łodzi.
„Imagine” to artystyczna podróż do świata kontrkultury, czasów tożsamościowej i kulturowej rewolucji przełomu lat 60. i 70 XX wieku. Reżyser wraca w tym spektaklu do zjawiska psychologiczno-duchowego New Age oraz życia i twórczości Johna Lennona, który jako „nowy Chrystus” epoki hippisowskiej zaproponował wyobrażenie sobie świata bez wojen, państw i granic, bez nienawiści i własności, ale i bez religii.
Spektakl zostanie zaprezentowany dwukrotnie – 26 i 27 listopada na scenie Teatru Śląskiego.
Pierwszy pokaz uświetni gala rozdania nagród.
Dodatkowe dwa konkursy
Od 2018 roku festiwalowi towarzyszą także dwa dodatkowe konkursy, w ramach których oceniani są reżyserzy spektakli telewizyjnych i słuchowisk radiowych.
Konkurs spektakli telewizyjnych to w tym roku pięć tytułów zrealizowanych w 2021 i 2022 r. w ramach cyklu Teatroteka – autorskiego projektu Wytwórni Filmów Dokumentalnych i Fabularnych, w wyjątkowy sposób łączącego świat filmu ze światem teatru.
Są to:
– „Czy wiesz, kto mieszka pod 8?” Szymona Jachimka w reżyserii Sebastiana Drożaka,
– „Jamajka” Malwiny Chojnackiej w reżyserii Bartosza Paducha,
– „Polowanie” Ishbel Szatrawskiej w reżyserii Julii Ruszkiewicz,
– „Prawdopodobnie ciało stałe” Magdaleny Siwik w reżyserii Katarzyny Sikorskiej
– „Siostry” Rafała Wojasińskiego w reżyserii Pawła Wróbla.
W konkursie słuchowisk teatralnych znalazło się także pięć tytułów, które miały premiery w 2022 roku.
Są to słuchowiska Teatru Polskiego Radia:
– „Wycinanka z Szymborskiej” według scenariusza i w reżyserii Aleksandry Głogowskiej,
– „Samobójstwo samotności” Nedy Neżdany w adaptacji i reżyserii Jana Hussakowskiego,
– „Czarny poemat” Władysława Broniewskiego w adaptacji i reżyserii Anny Szamotuły,
– „Kontrakt” Sławomira Mrożka w adaptacji i reżyserii Przemysława Wyszyńskiego
– „Parawan” Andrzeja Strzeleckiego w reżyserii Rafała Zawieruchy.
Pula nagród w tych dwóch konkursach wynosi 20 000 zł.
Spektakle Teatroteki oraz słuchowiska Teatru Polskiego Radia będą prezentowane podczas festiwalu bezpłatnie, podobnie jak wydarzenia towarzyszące.
O nowym języku wypowiedzi teatralnej
Propozycje konkursowe młodych reżyserów, których pokazy zaplanowano między 21 a 25 listopada w trzech różnych konkursach, oceniały będą trzy osobne gremia jurorów. Laureatów poznamy podczas uroczystej gali w Teatrze Śląskim 26 listopada.
„Interpretacje” mają na celu promowanie dorobku reżyserów teatralnych, którzy debiutowali nie później niż dziesięć lat wstecz. Od 2018 roku odbywa się w formule biennale, czyli co dwa lata.
„Od kilku lat ja i moi współpracownicy mamy poczucie, że jesteśmy świadkami pojawienia się nowego języka teatralnego. Dobitnie świadczą o tym spektakle zaproszone do tegorocznej edycji festiwalu. Nasza publiczność, która ogląda przedstawienia teatralne goszczące na “Interpretacjach” od pierwszej edycji, czyli od roku 1998 pewnie też dostrzeże i doceni te zmiany. Być może staną się one też powodem do jakiejś szerszej dyskusji” – mówi Ingmar Villqist, dyrektor artystyczny festiwalu od 2018 roku, dramaturg, reżyser i historyk sztuki.
„Chcemy zaprezentować podczas festiwalu w Katowicach twórczość najmłodszego pokolenia reżyserów, tworzących różne odmiany teatru: od dramatycznego, przez teatr lalkowy i tańca, po słuchowiska i spektakle telewizyjne. Jestem przekonany, że będą to propozycje bardzo interesujące” – dodaje Ingmar Villqist.
Festiwal „wraca” do żywoplanowej formuły po pandemicznej przerwie – XX edycja Interpretacji w 2020 roku odbyła się wyłącznie online, dlatego cieszymy się, że wreszcie spotkamy się z widzami na katowickich scenach.
Rusza sprzedaż biletów
Bilety na spektakle będą w sprzedaży od 1 października. Cena biletu na spektakl konkursowy to 80 zł, a na spektakl mistrzowski – 150 zł.
Bilety z Katowicką Kartą Mieszkańca, czyli uprawniające do 50-ciu procent zniżki na spektakl mistrzowski „Imagine” będą do nabycia wyłącznie w kasie biletowej Instytucji Kultury im. Krystyny Bochenek Katowice Miasto Ogrodów w Katowicach.
Ilość biletów objętych 50-procentową zniżką studencką jest ograniczona, można kupować je tylko w kasie biletowej Instytucji Kultury im. Krystyny Bochenek Katowice Miasto Ogrodów w Katowicach.
W zakładce Program oraz Bilety znajdują się linki do bileterii umożliwiające zakup biletów online od 1 października.
Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Ingmar Villqist, dyrektorem instytucjonalnym – Piotr Zaczkowski. Organizatorem festiwalu jest Miasto Katowice i Katowice Miasto Ogrodów – Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek.
Dofinansowano z budżetu państwa – ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Więcej informacji w zakładce „Dla mediów”.
Zapraszamy też do śledzenia mediów społecznościowych festiwalu (FB, Twitter, Instagram).
Szczegółowy program festiwalu ogłosimy wkrótce.
Kategoria:
Aktualności